Tuesday, March 27, 2012

kau fan Azhar Idrus? aku bukan.

ada beberapa cerita menarik aku ingin kongsi berkaitan dengan ustaz pujaan Malaya yang paling terkenal di youtube serta FB, yakni Azhar Idrus.

"ulama adalah waris para nabi. umat Islam seharusnya memuliakan ulama". aku pernah baca, tapi lupa dimana.
mungkin ayat ini menimbulkan kekeliruan kepada golongan taksub, antara memuliakan, serta memuja.

bagi yang kenal aku, aku sinis, tapi yang tak kenal, akan cakap aku suka tunjuk pandai. lantak la.

peristiwa 1.

kawan share something di fb. caption dia "haram meluahkan perasaan di wall fb sama seperti yahudi meluahkan perasaan di dinding rintihan / wailing wall". aku simply comment "booo!"
pelikkan? semua yg segitiga sekarang ni, freemason. semua yg ada tulisan wall, yahudi? eh, tak semua yang datang dari yahudi tu benda jahat la. contoh eh

Jewish Contributions to Society

Albert EinsteinPhysicist
Jonas SalkCreated first Polio Vaccine.
Albert SabinDeveloped the oral vaccine for Polio.
GalileoDiscovered the speed of light
Selman WaksmanDiscovered Streptomycin. Coined the word 'antibiotic'.
Gabriel LipmannDiscovered color photography.
Baruch BlumbergDiscovered origin and spread of infectious diseases.
G. EdelmanDiscovered chemical structure of antibodies.
Briton EpsteinIdentified first cancer virus.
Maria MeyerStructure of atomic nuclei.
Julius MayerDiscovered law of thermodynamics.
Sigmund FreudFather of Psychotherapy.
Isaac SingerInvented the sewing machine.
Levi StraussLargest manufacturer of Denim Jeans.
Joseph PulitzerEstablished 'Pulitzer Prize' for achievements in journalism, literature, music & art.

then, si kawan tak puas hati. dia reply aku "kau boo apa yang azhar idrus cakap ka tu?" erk? aku tak click pun benda tu. malas nak layan kan. then aku curious la kan. mam aku kalau boo ulama kan. ulama pujaan plak tu.
aku baca. dalam tu, tiada pun UAI cakap, hukum dia haram luah perasaan di fb. kurang lebih yg aku ingat dia cakap "kalau kita share benda yang tak haram, hukum dia tak haram". tiada pun uai sebut apa2 pasal yahudi/wailing wall/etc.
kesimpulan: caption article tak sesuai dengan keterangan uai. then aku komen balik.
"kau ada baca tidak sebelum kau share benda ni? ka kau main share jak? tolonglah, kalau mau berdakwah, pastikan isi dakwah yang kau sebar, jangan sebab fb, kau senang click share macam tu. kau tengok betul2, ada uai cakap apa2 pasal haram luah perasaan macam yahudi semua? kalau tidak baca, jangan plak kau pandai2 sana" aku akui sedikit emosi.
terus dia send msg sama aku "aku tidak suka gaya kau yang suka tunjuk pandai di fb ni. bai"
eh, sama2 la kan tunjuk pandai? dia tunjuk pandai rasa apa yang dia post tu betul, aku tunjuk pandai point out apa yang dia buat tu, salah.

moral of the story: jangan sebab nama UAI, semua kau anggap benar. (aku tulis nama di sana, aku tidak tulis orangnya. maksud, siapa2 boleh memperguna NAMA orang lain untuk kepentingan peribadi).

peristiwa 2.

ada lah ni. konon pertanyaan dia, "kenapa perempuan tidak boleh kawin 4 macam lelaki". then ustaz terkenal lulusan al-azhar ni jawab "sebab kalau dia melahirkan bayi nanti, nak kasi bin siapa?"
lawak? mungkin lah.
menjawab persoalan? TIDAK SAMA SEKALI.
aku yakin yang bertanya mahukan penjelasan agama, ataupun saintifik. tapi UAI beri jawapan melawak. tolonglah weh. secara perubatan pun boleh dijelaskan kenapa perempuan tak leh kawin lebih 1, laki boleh kawin byk, tp dlm islam, sehingga 4 sahaja.
masalahnya sekarang, ada lah golongan taksub yang percaya apa semua yg uai ni sembur, sebagai SAHIH. mam la kan kalo cam ni? mati2 dorg igt semua yg uai sampaikan tu adalah berasaskan agama. tak semua mampu tafsir message subtle dia tu. yang taksub. main balun je la kan...

peristiwa 3. next time.


p/s- aku bukan anti ulama. bukan. para ulama sendiri punya pendapat yang berbeza terhadap sesuatu isu / perkara. tapi yang aku tak berapa suka, golongan taksub seseorang ulama ni lah. mentang2 ulama favorite dia cakap A, dia pun terima A. tanpa mau dengar pendapat ulama B, C, X, Z sekalipun. urusan bermazhab pun diringankan, ini lagi pendapat ulama?

2 comments:

Iza Faizah said...

jadi unfriend?haha

munz said...

ko ckpla.. saya tidak bersetujuka.. 'boo' tu agak beratla bg aku.. tp aku pun nda minat sgt ustaz ni sbb byk lawak sgt.. agama patut dilihat dlm bentuk realiti sbb kita laksanakannya tiap2 hari.. klu byk sgt lawak, hilangla keindahannya..