Tuesday, August 2, 2011

Perpustakaan oh Perpustakaan

pada satu malam, aku lepak dengan kawan kepada kawan aku. dorang kenal waktu belajar bersama, di Korea.

banyak yang diborakkan. sampai satu topik keluar. yakni perpustakaan.

kami membandingkan 3 negara dan menghubungkannya dengan perpustakaan.

kalau secara rank, dari negara termaju sampai kurang maju : Korea, Malaysia, Indonesia.


Perpustakaan tempat aku belajar di indonesia mempunyai jadwal buka yang sangat pelik.
buka office-hour. 08.00-12.00. 13.00-15.00.
jam 12.00-13.00 tutup.
dan, boleh kata jadwal sehari-hari aku penuh, kecuali jam jam 12.00-13.00. sekarang korang cakap, bila aku boleh pergi perpustakaan??

perpustakaan di universiti di malaysia rata2 buka sampai jam10.00-11.00 malam.

perpustakaan di universiti di korea buka 24 jam.

perpustakaan buka berdasarkan keperluan pelajar. di korea mereka sanggup buka 24jam...
kalau tiada pelajar mahu ke perpustakaan jam 2.00 pagi, takkanlah mereka buka 24 jam ye tak?

waktu buka perpustakaan mungkin menggambarkan sikap dalam pencarian ilmu di kalangan pelajar ;-)




4 comments:

yanee said...

gree. can't found any library in malaysia yg buka 24/7.
haha. who to blame huh?

diyanna said...

can i know, which area of indonesia u study now?

*i dun think u wud reply tis comment -_-"

ruffey said...

diyanna, Bandung ;-)

diyanna said...

waaaah teruja sebentar! sy pun kat bandung juga. haha but ur latest post cakap psl dah habis co-ass kan? jeles! uni mana ek?