Sunday, March 6, 2011

flight safety

saya lebih risau ketika memandu di jalan raya berbanding ketika berada di dalam pesawat di udara.

tapi saya nak bercerita tentang flight safety. sebab kalau pengalaman bersama org bodoh di atas jalan, semua org sedia maklum.

di atas jalan raya, banyak pemandu yang menurut aku, kurang bijak.
(sebagai contoh, di Labuan anda boleh merasakan betapa bengangnya memandu di belakang kereta yang memandu dengan kelajuan 40km/jam, di lorong kanan)

di udara, banyak penumpang yang menurut aku, pun kurang bijak.
cabin crew dah ingatkan banyak kali untuk mematikan telefon bimbit, terutama ketika refueling. tapi orang-orang ni sangat bodoh, dorang selamba masih pakai fon mereka.
tapi mungkin mereka tak salah mana lah, sebab mesti mereka fikir, "apa kaitan aku pakai fon dengan org isi minyak kat bawah tu?"
so, aku pun dgn gigih berusaha google apa dasar dan alasan bagi arahan tersebut. sebab di gas station pun, handphone harus dimatikan ketika mengisi minyak.


korang percaya tak kalau aku cakap "PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT KETIKA MENGISI MINYAK KENDERAAN DAPAT MENYEBABKAN KECELAKAAN/KEMALANGAN/KEMATIAN?"
tak percaya pun takpe. hehe. aku cuba carik kat internet, masih byk tak clear, tapi kesimpulan yg didapati dari myths and stories is = there are risks of accidents may occurs caused by using a handphone while refueling.
walaupun kecil (not sure how small, articles i read didn't mention any numbers) selagi probability tidak 0, kebarangkalian untuk berlaku tetap ada.
boleh baca di
1. http://www.snopes.com/autos/hazards/gasvapor.asp
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Filling_station
3. http://truthandmyth.blogspot.com/2006/03/facts-about-cell-phones-and-fires-at.html
aku suggest baca link 1 kalau rasa terlalu byk sgt.

korang percaya tak ada orang nak ke shenzhen, tapi salah naik flight ke hongkong? well, baru berlaku minggu lepas. kawan aku, flight attendance yang jelita (kin, aku harap ko terbaca ni. hehe) cerita kat aku.
aku rasa boarding pas aku sblm sampai ke destinasi, di periksa 1x di entrance boarding hall, 1x di imigresen, 1x, di gate, 1x di walkway. byk kan?
tapi itu lah, banyak passenger/pax yang mengharapkan pelayanan kelas pertama, tapi dengan mentaliti umat manusia kelas ketiga.
banyak complaint memanjang, tapi tak rasa tanggungjawab terhadap diri sendiri. ni aku quote kawan aku "dan yg paling penting,nape kite cek b0arding pas bkali2 sblm msuk kapal.sbb kn byk kapal nk b0arding.pax xdgr an0uncemen bile kt departure hall.n xtau bay mane kapal d0rg park.then juz ikut mane ramai2 0rg.end up pnh byk kes pax tsalah naik kapal.mcm mgu lpas,pax aku nk ke shenzen tp telah sampi ke h0ngk0ng.itu gunenye ada fa jaga kt c0vered walkway b4 nek kapal tu."
mesti banyak pax salahkan AA sebab buat sistem macam tu kat lcct? tak. itu bukan salah AA. itu salah passenger.
time menunggu utk keluar gate naik ke pesawat, announcement selalu dibuat dengan pembesar suara "sila sediakan tanda pengenalan diri dan boarding pass" dan "bay nombor sekian".
tak cukup dengan tu, dekat skrin LCD yg besar gedabak dekat setiap pintu gate berlepas ada tulis. no pesawat, destinasi, status boarding, jam boarding, dan bay berapa."
nanti time nak kuar bila boarding pas diperiksa, slalu gak abang/akak tu ingatkan, "naik dari pintu nombor sekian ye".
so, camna masih boleh salah flight? salah passenger la. sebab takda rasa tanggungjawab terhadap diri sendiri.

bila naik flight, slalu diingatkan, sila padamkan telefon bimbit, etc2.
salah satu alasan aku dah bagi kat atas.
masih byk alasan lagi.
kau pernah tak pakai fon dekat dgn speaker/microphone? lepas tu ada bunyi "te ne net te ne net." itu disebabkan interference gelombang radio.
kalau interference dgn speaker masih baik lagi, paling lagu feveret engkau yg sedang main di corong speaker dapat gangguan yg menyebabkan kau hilang mood maki hamun marah2 la kan.
tapi kau dapat bayangkan kalau gelombang radio tadi interference dengan sistem kawalan dan penerbangan pesawat?

pengumuman "untuk keselamatan, sila buka penutup tingkap anda, tegakkan kerusi, dan pasangkan tali pinggang keledar". kalau malam, ada tambahan "lampu cabin akan dipadamkan untuk berlepas dan mendarat".
kalau anda rasa anda rakyat malaysia yang baik / penduduk yang baik / anak mak yang baik / ayah yang baik / kawan yang baik / atau memang anda orang baik / tolong, tolong, tolong dengar arahan dan patuh peraturan.
1. buka penutup tingkap ketika berlepas dan mendarat
-berlepas dan mendarat adalah waktu paling kritikal dalam sesebuah penerbangan. kapal terbang tidak ada side mirror dan seumpamanya. jadi, disinilah tanggungjawab kita sebagai pax yang merasa diri sendiri orang baik itu berada. diharapkan kita menjadi 'mata' untuk keselamatan penumpang/pilot/flightattendants/penerbangan/pesawat tadi.
let's say kalau terjadi something. ni aku quote kawan aku terus la. "shades bkak s0 dat kite blh nmpk keadaan kt luar.jika blaku keadaan kecemasan,kite leh tgk adakah sesuai utk kite kua.adakah slamat atau bhaya utk kua.mane tau ada asap 0r api ka di luar."
2. tegakkan kerusi / kembalikan meja ke tempat asal
- ini adalah, supaya, "kerusi tegak sbb,jika blaku kemalangan,sng utk penumpang yg di belakang utk keluar.x tsekat.sama juga klu ada beg di kaki ka.tu sbb kne ltak bwh seat dpn.klu yg duduk kt pntu kcemasan kt tgh2 tu,lgsung xblh ltak brg kt kaki maupn bwh seat dpn.seat pn xleh recline.if n0t,akan mengganggu evacuati0n.begitu juga meja.kena tutup.juga sbb takut mganggu evacuati0n."
3. pasangkan tali pinggang keledar.
- kadang rasa nonsense kan tali pinggang keledar pesawat? cam, perhiasan mungkin? tolong, lain kali, sila ketatkan sesuai dgn ukuran anda. sebab fungsi dia adalah supaya ko tak terlambung ke mana2 kalau terjadi sesuatu, terutama time turbulence. turbulence ni adalah, well, ko baca la sendiri konsep turbulence ni.
tolong, TOLONG, dan TOLONG, jangan salahkan syarikat penerbangan pasal kapal yang bergoyang hebat di udara ok. ini bukan salah mereka. jangan kau fikir kau bayar tiket murah, syarikat penerbangan akan compromise keselamatan engkau. tidak sama sekali. one thing is, air turbulence ni most of the time unexpected. dan ini adalah perkara semula jadi, bukan syrkt penerbangan tambang murah saja2 langgar turbulence ni sebab nak jimat kos penerbangan.
well, aku banyak kenal orang macam ni. tak yah cakap. sanggup dia naik flight penerbangan lain, dgn alasan, kapal mereka tak goyang, tak macam yg flight murah ni.
4. aku tanya gak kawan aku pasal air turbulence yg paling dahsyat dia pernah rasa. ni jawapan dia
-"s0 far turbulence 0k je.tp awl2 dlu aku pnh tg0lek kt cabin.n pasenger ckp 0mg!skrg dh blh imbangkn diri."
.haha. tergolek ok. tp sekarang dia dah leh imbangkan diri. mungkin gak dia dah boleh gymnastic dalam keadaan turbulence tu. hehe.

ni adalah pesan dia untuk aku,
h0pe k0 leh explain kt k0 punye bl0g pasal ni.sbb pasenger slalu xpaham nape kite wat bnda2 ni.

so, here it is, things yang aku sgt curious, dan cuba mencari jawapan kepada persoalan2 aku tadi, terjawab, dan atas pesan kawan aku, sini aku sebarkan.

well, aku tak dibayar untuk cerita semua2 ni.

niat aku adalah utk menyampaikan sesuatu yg insya Allah, akan bermanfaat kepada kita semua.

pesan aku, jadilah penumpang yang bijak, bertanggungjawab, dan PENTINGkan diri sendiri. maksud aku, pentingkanlah keselamatan masing-masing. pentingkan diri la tu kan? ^_^

13 comments:

Anonymous said...

pax slalu igt fa nk check seat number d0rg.smbil buat muka k0nfiden gtau seat number wit0ut sh0wing their b0arding pass.tidak! Fa nk check flite number,destinati0n k0rg.supaya k0rg x tsalah nek kapal.ape ke sush sgt nk tunjuk.xpn ada yg marah2 ckp 'pehal byk kali sgt nk check?td dh check,ni nk check lg!tau x panas kt sini!lmbt tau!' er hel0 mister k0 igt aku x panas nk check s0rg2?klu kuala lumpur t0 labuan t0 kuala lumpur = 2 sect0rs.cube klu kt0rg wat 6 sect0rs?x ke cair mekap mak?x ke mengerbang rmbut mak kt bwh tu d0k trun naik kapal juz nk make sure u all g0 t0 da rite destinati0n.wait till u experienced urself,br ketaq lutut teteibe nk g dlm malaysia je,tp tau2 je kapal smpi india.n kapal yg td dh fly td dgn jayanye pulang ke kuala lumpur tanpa menyedari k0rg shelai spinggang kt situ.k0rg ada bwk pasp0t?ada currency negara tu?ckup ke cash?ada wat r0aming nk cll sanak saudara yg tgh tgu k0rg?ada krdt yg ckup nk cll d0rg?

AKU OranG LauT said...

i prefer naik kapal laut..xde sape pun nk check my boarding pass...hahahaha. gud entry bro

forecaster said...

hahaa.. agree with orang laut. gud entry.. slalu jumpa entry mengutuk org2 airline jak. org nang cepat menyalahkan org lain sblm nangga kesalahan diri sendiri

amethyst said...

hahahah ni sumer quote kin ker?

Anonymous said...

haish si amethyst ni...

ruffey said...

smgt keh kin! i know u can do it. be strong!
p/s- ko dah tru cukur? tak lah menggerbang selalu. ada cooling effect plak tuhh. cam menthol :P

nicky, terima kasih dah lawat blog ku =) walau baru jumpa malam tu, it was interesting. pleasure to know u. hehe. yo lah, ko nek kapal laut, apa pun tak cek, kecuali kalo lanun yg naek? tetiba lesap duit rm60k. sapa nak jawab? haha

forecaster, xie xie ni! wo ai ni! tetiba.

amethyst, tak sangka kan apa yg disampaikan oleh Nik Nur adalah sgt2 quotable? slalu dia carut marut karut je hehe

oranglidi said...

huhu, aku penah tgk video orang tu cakap tepon masa isi minyak past kebaboom terbakar keta.

[uih, ade gk orng pandu 40km/j kat lane kanan?]

amethyst said...

hehehe btol2, ni mcm bg training kt junior la plak =b

so Home Alone 2 tu kire logic la yek.. "My family's in Paris and I'm in New York" (kening2) hahaha

ruffey said...

oranglidi,
ohh? ade link dak? dasat! hoho.
ade weh, ko kena dtg labuan. cilake taw bawak 40 lane kanan. bawak kiri cam tu pun aku dah bengang semacam. mungkin jugak org tu dah biasa drive kat philippines / us atau mana2 yg fast lane adalah lane kiri. T_T

amethyst,
meh sini aku kongsi pengalaman. sgt logic.
dulu time satu kali ni family aku nak pi kl. time tu takde AA lagi, tahun brp aku tak tahu, tapi airport terminal masih dekat membedai tu. takde la maju cam skrg.
bila sampai kl, baru perasan rupanya tiket adik aku sorg tu takde. tapi lepas je boarding gate. how?
sebab time tu dah super duper final call. memang kelam kabut semua org.
so dia tak sempat nak cek semua. hoho.

sheryzan said...

lamak nya aku x bukak blog.

""tolong, TOLONG, dan TOLONG, jangan salahkan syarikat penerbangan pasal kapal yang bergoyang hebat di udara ok. ini bukan salah mereka. jangan kau fikir kau bayar tiket murah, syarikat penerbangan akan compromise keselamatan engkau (tekidingbubus, 2011"

haha..aku lah 1 of yg kutuk comp merah tok..tapi nait juak.lepas baca,ada keinsafan. I guess my afraid of height things..(xigtla teknikal term nya apa)..sebelom tok rilek2 jak boleh tetak2...aiya...so shame lah...

Haziah Salleh~ said...

Hurm.. PAsal yang bole sesat ke hong kong tu kn, x logik la pulak x sedar masa masok flight.. Aku rasa masa counting2 mesti ada gtau destinatio pi mana..

But I've to say, kalo d LCCT, aku mmg slalu confuse dgn bay tmpt kapal kena park... Too hectic.. They still should try to improve more if things still happen..

btw go0d post raf sbb not all passenger aceli look for the reasoning of all those stuffs. Aku pon tau bnda2 ni bcoz my bro angkat yg pilot tu pernah crita

ruffey said...

sheryzan, haha. engko plak? ;p

haziah, logic je. jgnkan syarikat merah tu haziah, dulu time sblm ada syrkt merah tu, time aku masih sekolah rendah, time kat terminal subang, aku slaah naik flight ok! bila aku dah sampai dlm flight, aku tak nampak ayah aku pun time tu. terus aku turn balik. lol.
bukan syarikat merah pun. syarikat laen. ala, yg org rase flight dia sgt classy itu.
err, pasal bay aku rasa tak nah ada masalah.
just follow the signboard. then reconfirm with the anak kapal.

Anonymous said...

wow terpanggil aku nak comment gak..raf dulu pun aku mcm ko juga, kenapa mau tutup tingkap padahal aku tengah silau, dan kalau ko nk tahu kin dulu before FA pun mengamok kat fa tu sebab nda boleh letak beg dpn seat (time tu tpt duduk dia di EMERGENCY SEAT)..sekrang bila dia sendiri dah jadi FA..huhu..banyak juga yang aku tak tahu , baru aku tahu smua ada reason tersendiri

AND betul!! pemandu labuan memang bangang tahap gaban, aku pun x paham kenapa diorang mau memandu 40km sejam di bahagian kanan aku yang memandu lembab ni pun ambil sebelah kiri (60km sejam k)..ambil lesen mahal tapi ..haih..geram