Sunday, December 12, 2010

seram

aku terjumpa benda ni, aku rasa seram?


ini adalah gambar yang keluar jika anda search di wikimapia "kustem cross". perhatikan kotak di tengah gambar tersebut, yang kelihatan hanya awan.



dan ini adalah gambar dulu yang sempat di-save oleh orang-orang yang sempat melihat bumbung bangunan ni sebelum gambar "terbaru" kat atas tu untuk lokasi yang sama.


dan ini petikan yang aku dapat dari sini

Wakil daripada syarikat-syarikat arkitek iaitu
Arkitek Wan Jefri , Arkitek Urbanisma Sdn. Bhd dan Arkitek Ilham
Karya Sdn. Bhd. turut dijemput bagi mendapatkan pandangan dan
idea berkenaan rekabentuk dan keperluan bangunan baru
perpustakaan yang akan didirikan tidak lama lagi. Tiga objektif utama
diadakan bengkel ini iaitu:
i. Untuk mengadakan sesi sumbangsaran dan memilih idea bernas
dalam merekabentuk perpustakaan futuristik untuk KUSTEM
ii. Untuk mengenalpasti keperluan perpustakaan Universiti dan
menghasilkan blueprint
iii. Untuk membincang dan menyatukan semua pandangan serta
syor dari perspektif pengguna perpustakaan akademik

hurm, budak tingkatan 5 pun tau setiap lukisan sesebuah struktur tu ada dari bermacam sisi, dalam bab PELAN & DONGAKAN.
takkan takda arkitek / pembantu arkitek / etc Muslim perasan waktu blueprint/lukisan dongakan atas bangunan tu ada bentuk salib, tak cakap apa2? takkan bila isu ni dah kecoh, baru sibuk nak ubahsuai (tau2 jadi bentuk star of david plak kowt? lol)

gambar di atas tu menurut dakwaan adalah bumbung bangunan perpustakaan KUSTEM.

yang menjadi pertayaan,
1. SEJAK BILA WIKIMAPIA MENGGUNAKAN GAMBAR YANG TIDAK JELAS SEPERTI TERTUTUP AWAN UNTUK SEBARANG LANDMARK?
2. even pulau labuan yang hampir tidak significant menurut kebanyakan orang pun, aku boleh tengok jelas bumbung rumah aku.
3. gambar dewan makan sekolah aku pun lebih jelas dari perpustakaan kustem!
5. aku dah search upm serdang, ums kota kinabalu, unimas sarawak, uitm shah alam. TIDAK ADA SATU LANDMARK PUN DI SANA YANG TERTUTUP "AWAN" SECARA SIGNIFICANT.
4. cuba tengok 'awan' yang menutupi lokasi yang dikotakkan itu. bolehkan anda tunjuk dimana bayang awan tersebut jatuh? sila lihat gambar awan di atas kiri gambar. nampak tak bayang awan tu? aku nak spekulasi, aku rasa mesti gambar tu dah di-photoshop oleh org2 kat wikimapia. lol

aku rasa pereka bangunan tu berniat untuk menaikkan nama malaysia dalam guiness book of record, sebab Malaysia mempunyai lambang salib terbesar di dunia? yeay!!!

syabas Malaysia!

8 comments:

Anonymous said...

hello tekiding bubus! saya ex-student UMT (nama kustem sekarang)
menurut sumber yang dipercayai *eceyyhh ayat! lol* library ni dah dibuat renovation. takde lagi cross atas library tu. ni gambar lama.
so takde isu cross dah. okthanksbye! :)

ruffey said...

alamak, sayangnya...
kalo tak dpt gak tempat dlm guiness book of record.
lol.

baeklah kalo cam tu =)

dah renovate, mungkin skrg bentuk menorah? haha

::alifdalmim:: said...

ye keeee??..kagum dgn research kau..aku suka!

ruffey said...

hee. bukan research aku lah keseluruhannya.
aku sekadar carik napa wikimapi membuat 'error' spt ini.

awal2 aku baca pasal benda ni kat sini
http://www.ohtidak.com/oh-senibina-freemason-di-malaysia/

hehe.

jom berfikir. wikimapia/ google map ni kan org awam boleh akses.
pernah terfikir tak apa yang tentera amerika boleh tgk dgn satelit mereka, kalau dgn satelit wikimapia/googlemap ni pun dah boleh tgk clear mcm ni?
tapi sampai skrg osama laden tak jumpa2 lagi? curious aku

Iza Faizah said...

nice post!

Liyana said...

bleh tgk ni utk lbh kefahaman. really interesting

http://www.youtube.com/watch?v=gIK6k94Ymx8

tp ni pun dah siri ke berapa dah, kalo rajin dig balik sampai 1st. sampai tak jadi akak buat kerja duk tgk benda ni.

scary skit, fikir camna nak elakkan anak2 dari terjebak

ruffey said...

Izam tujuan post ini adalah untuk trigger kita semua berfikir =)
seperti ada sesuatu yang salah, tapi amat susah untuk kata salah siapa sebenarnya.

kak Liyana,
sebenarnya tak perlu symbolism dan sebagainya utk 'brainwash' fikiran anak2 sekarang ni.
sbg contoh, tgk je tv, apa lagi drama2/filem2 barat, byk menunjukkan adegan seks bebas.
ini membuatkan mereka yg menonton mempunyai mind set "oh, seks bebas adalah perkara biasa sekarang ni". <-- dgn berfikir seperti ini, fikiran org tadi sudah berjaya di cuci!

sheryzan said...

quite same lah why meggi or etc di cipta hence brought quite lots of keburukan in the end..things happen, only then realise the bad influence..hmmm..

issue yg sangat baik utk d ketengahkan..