Monday, April 12, 2010

aku begini kerna aku rindu (Pie, 2010)

bagaimanakah aku sampai begini kerna rindu sebagai alasan?
erm..
aku semakin melankolik.
aku terlalu rindu dengan masa lampau, sampaikan kadang masa kini aku seakan mengabaikan.

setelah membaca blog Jenny, bahagian "2-3 hari ni aku agak emo sebab university life akan berakhir tak lama lagi. Mula tu tak terasa sebab kawan-kawan masih ada. But now one by one diorang balik hometown..aku terasa sedih yang semacam. Last time aku macam ni is when one of my bestie left the house sebab tangguh study."

menyedarkan aku yang kehidupan universiti aku tak seindah dia. sampai sekarang masih berfikir, apakah yang aku rindukan nanti. semacam tiada. mahu dibilang aku tak sosial kerna disibukkan dengan belajar, aku rasa aku lebih banyak tidur.
nafsu untuk bersosial semacam hilang. nafsu-less dalam bahasa inggerisnya mungkin?
biarlah, aku tak terlalu tertarik juga untuk bersosial di sini.
aku jarang sekali upload gambar-gambar aku di sini, atau mungkin bercerita tentang perkara menarik yang aku lalui di sini. mungkin kerna aku tak bergambar dan tak menikmati sesuatu di tempat yang aku anggap sebagai "this is not my happy place".

tapi aku pernah lalui perkara yang dia lalui dulu, 3x. sekali sewaktu aku tinggalkan SM St. Anthony, sekali waktu aku tinggalkan SM Sains Labuan, dan sekali waktu aku tinggalkan Kolej Matrikulasi Labuan.
malah kalau sekarang bertemu kembali teman di sekolah menengah rendah, cerita 10 tahun yang lalu kami boleh bualkan, seolah baru berlaku semalam.

bila bertemu kembali dengan teman di sekolah menengah tinggi dulu, ada satu rasa yang diungkapkan, dan sangat cliché namun amat bermakna. "17 forever".
itu kisah 6 tahun lalu, namun semua perkara seolah tak pernah berubah.
hari terakhir di sekolah dan asrama sesuatu boleh digambarkan sebagai tragis, sekiranya unsur hiperbola diterapkan di sini. perpisahan waktu itu, sesuatu yang sedih untuk ramai orang. aku rasa, mungkin untuk semua.
online social service tak begitu dikenali. dalam cuti panjang setelah selesai SPM, tetap berutus khabar. telefon, email, juga surat bersetem.

begitu juga di matrikulasi. banyak teman baru yang ku kenali di sana, dan dapat mengenali mereka adalah perkara yang sangat aku hargai. tapi perpisahan tetap dilalui.

pernah teman aku berkata "your friend is your equal".
kerna itu aku memilih teman. teman-teman ku, adalah sama dengan aku, dan mereka hebat, kerna mereka mampu membuat aku merindui mereka.

teman, aku rindu.

p/s- pie, aku saja quoting engkau, sebab aku rasa style doe! lol hehe


5 comments:

appleisgreen said...

hasil seni c pie..simple n nice!

sheryzan said...

Masa skolah is the best time ever..i wish i can turn back time~~huuuu...cdihla entry ko tok~~

haziah said...

hehe I know i'm included dlm teman2 yg d rindui hehe :P

ruffey said...

appleisgreen,
seni org gay memang ok dan mantap! XD

sheryzan,
mmg time skolah d best, tp kalau kita tak pernah kehilangan sesuatu, kita takkan belajar utk menghargai =)
sedih ka? hoho. belum terluahkan semua perasaan lagi ni. hehe

haziah, good u know! cuma aku segan je nak sebut satu2. hehe.
miss u friend =)

Replay said...

jangan tido gik!!hahaha