Thursday, November 12, 2009

Hujan

aku nak rate album ni sebagai 14/14, sebab ada 14 track semuanya.
aku tak reti kasi bintang, ataupun rate 5/5.
jadi, kalau 14/14, maksudny semua lagu aku layan lah kan.

macamana nak cakap lagu A lebih best dari lagu B, kalau lagu ni subjektif bergantung kepada si pendengarnya lah kan. contoh cam juara lagu tahun lepas, menurut telinga aku, Stacy la patot menang, bukan band apa benda entah. macam tu.

contoh, eminem dgn laen2 lagu metal, memang aku tak layanlah, so kalau aku rate dorang, aku akan kasi 0/X (X=jumlah lagu dalam album dorang)

penat plak cakap pasal sistem rating kan.

sekarang aku nak cakap pasal vokal plak.
menurut aku yg sempat mengikuti kelas vokal ini XDDD (Statement tipu), suara Noh ni susah utk di-describe-kan.
kalau kata aku,
macam off-key, tp harmoni
macam tak dynamic, tp penegasan jelas
macam mumbling, tp dialah satu-satunya penyanyi yang aku boleh tangkap perkataan yang dia sebut
macam biasa-biasa je, tapi lagu2 dia 'hidup, ada jiwa'
dan aku tak boleh bandingkan suara dia dgn siapa2lahh.

cerita pasal track.

1. DugaanNya
lagu ni cam kesah aku, cuma takda orang nak aku jadi askar. hehe. part paling best, videoclip shoot kat Bandung.
bapanya mahukannya jadi seorang askar
bukan cita cita nya
bukan impiannya
dia terlalu muda, untuk tinggalkan keluarga
bila tiba masa, rindu mulai terasa

berkecamuk hati, hatinya sendiri
persoalannya kini sampi bila mampu ku bertahan
mampukah ku bertahan

nampak ketarakah dilema di wajahku
DILUARNYA TENANG TAPI TUHAN SAJA TAHU


2. Jiwa Kelajuan - lagu ni pun seolah menyindir aku.
destinasiku tetap sama dengan kelajuan
tidak ku gentar kerna bagiku ini masa depan
tiada penghalang bagiku dan matlamat ku hanya 1
sentiasa bersedia kemenangan pasti milik kita

3. Rantai Rasa - lagu cinta (x ska lagu cinta). background music tak terlalu kuat, so jelas apa yg si Noh ni nyanyi.

4. Bila Aku Sudah Tiada - lagu melankoli. tak ska lagu melankoli. tapi lagu dia best.

5. Luka Mana - sangat best. musik maupun lirik
rezeki haram menjilat jari
berat sebelah si tolol masihkan perkauman
kencing setan dalam botol masihkau panggil air minuman

blasah saja, yakin boleh, LUKA MANA YANG TAK PEDIH

isap rokok sampai kau lentok
hari hari boleh mati

6. Kuala Lumpur - sangat2 best. aku rasa korang familiar dgn lagu ni. hehe

7. Ahmoi Chantek - no comment

8. Pijak Hatiku - lagu cinta. aku suka vokal Noh di lagu ni.

9. Neon - aku rasa lagu ni pelik, tapi aku ska dengar

10. Ku Mahu Kau Tahu - track favorite aku!!! korang dgr sendiri la

11. Aku Scandal - familiar tune kan? hehe

12. Gundah - pun best (makin malas nak menaip)

13. Pagi Yang Gelap - best

14. Empayarmu - best best best

so kesimpulannya, terserah korang la nak bli ke tak album dia, tapi aku bli yg original, dan menurut aku , sangat2 berbaloi.

p/s- aku rasa aku takda bakat review album, len kali aku review movie plak XDDD


9 comments:

oranglidi said...

hujan penah brlakon satu babak dalam crite 100 harijadi kt astro. hehe. lu x nk komen yg tu?


nak tak nak, HUJAN MEMANG BEST N SEMPOI!

A+z+i+E = AziE said...

100 ari jd??? zahiril adzim...... *luv*

HUJAN??? hem... mungkn perlu perubahan ari style rmbut... hohoho

Dayangku Nuraini Wahed said...

aku suka gila lagu neon
n lagu ahmoi chantek utk aku haha

oranglidi said...

haahha, rmbut die ok la tu. unik wooo.

pReciOus shaRihaNa said...

byk2 album, nape hujan?
dan kenapa baru skrg?
zaman aku gila *SGT gila to be exact* hujan dah berlalu; setahun lebeh yg lalu.
tp skang masih bleh cair la bla dgr sore noh yg like u said indescribable tue.
n btw, rambut noh sgt comel okey~ =P
hik.
=)))

p.s skang ni aku sgt teringin nak album ori zee avi! duwett jer xde. ko xnk blikan aku? =P

pie said...

rafshan update perkara luar dr hospital???hebat o...

sheryzan said...

mula2 aku dgr band hujan..aku igtkan sama ja mcm band indie lain..after dh lama la jugak band ni wujud..n secara x sengaja menghayati lagu x igt tajuk apa..baru rs minat timbul...yang pasti..Lirik best gler...penuh pengajaran...hehe... i like this post!

jenny ngeian said...

lagu hujan best tp sebab noh dulu hip hop so tak rase best la dengar dia nyanyi. now everything goes 'indie' so does he
btw,br tengok noh kat Giant sini tp buat2 sombong walaupun noh didnt give a damn abt me..hahaha..aku indah sombong

n u r i d r i n said...

ku mahu kau tahu lagu favourite jugak!

eeee, aku dah lama tak kacau kau kat sini.
hehe.