Friday, September 11, 2009

Air


Sumandak-sumandak jelita dari Sabah, yang masih lugu serta naif, tidak tahu apa yang menanti mereka di Kolej Matrikulasi Labuan

Benda wajib dimiliki oleh setiap pelajar KML, lebih afdal kalau punya lebih dari 1
(aku pernah dengar budak perempuan bercerita, ada baldi yang ada penutup tuh, sampai dikunci dengan mangga, sebab air pun orang curi!)


Aktiviti rutin gadis-gadis di KML


Tak ringan baldi-baldi berisi air tuh. wanita-wanita gagah je yang mampu buat macam gambar di atas ni, macam wanita-wanita di KML


Setelah setahun berada di KML


Tadi aku ke Kolej Matrikulasi Labuan, jumpa seorang Kaunselor nih.
waktu aku di kawasan kolej, aku melihat situasi yang sangat biasa di KML, bukan lagi rahsia.
beberapa remaja lelaki berjalan merentas trek menuju astaka membawa baldi.
budak-budak perempuan pula mencuci baju di tangki air dihadapan asrama.
terserempak lah beberapa budak kolej, dan antara perkara yang kami bualkan, perkara yang tak berubah dari dulu sampai sekarang, ialah masalah air

sorang budak laki ni, dengan selamba, dia cakap

"ADA BAIKNYA JUGAK NI TIADA AIR, MACAM SETIAP HARI KAN BUDAK PEREMPUAN ANGKAT AIR, NANTI HABIS BELAJAR DI KML, SEMUA BUDAK2 PEREMPUAN EX-KML GAGAH-GAGAH, BEROTOT SEMUA."





Gambar menunjukkan seorang perempuan gedik sedang bercanda ria membazir air
PERKARA INI DILARANG SAMA SEKALI DI KML




14 comments:

oranglidi said...

first!

oranglidi said...

ahahahaha.. lu ambik gak tagline tu akhirnya! hahah.. trimas2.

nak best lagi,

dokter berjiwa rakyat, pesakit diutamakan, wang dikemudiankan. hahaha!!

oranglidi said...

alamak.. isu air di sana x selesai lagi? apa lah nak jadi.. Panggil je Pak Najib turun padang!

ruffey said...

oranglidi,
ko tak perlu kesah sgt pasal komentator keberapa pun, sbb blog aku ni tak mainstream, org2 special je yg baca.. hehe

wah, sori lah wa ambil tak bagitau lu dulu. wa rasa kiut, tu wa amek, nanti wa ganti baru, seswai saran lu. lu jgn pulak saman wa weh, cam negara jiran kita tuh ar, sikit2 marah kita klaim itu klaim ini. hiks
tu ar, wa pun terkejut gak,
wa igt dah 4 tahun wa tinggalkan tempat keramat tu,
adalah improvement kan? tau2 sampai skrg sama je, malah tambah teruk.

kena ganti ni menteri pendidikan merangkap menteri kerjaraya. hoho

oranglidi said...

hahaa.. wa nk saman menda nye? tu smua ilham dari Dia. xde hak wa pun. hehe..

kalu gini wa kena turun padang. haha.

bonneyaim said...

patut la aku gagah semacam @_@

bonneyaim said...

tapi aku tak penah ade kes2 camni la kat KML.sebab blok hostel aku sumber air yg paling banyak

QuantumDecipher said...

ya...bru sekarang sa sedar..kenapa balik saja dr KML..sa di pandang secara bersongsangan oleh penduduk kampung...mereka juga turut berkata-kata hina...contoh:
"eh..laila..lama juga suda x nampak ko kan..errr ko makin gagah eh..sama mcm..c anu tue..yang hensem tue..malik..malik..MALIQUE NOR!!!"

jawapan logic sa: "ya sbnr nya sa bru jak balik dari sukan olimpik di CHINA..dalam acara bina badan..kategori 85KG keatas..clean and jerk..you people jerks!!!


erk +_+..maafkan sa..kerana ter emo di sana..

ruffey said...

oranglidi,
ko turun padang buat apa? TOLONG ANGKAT AIR? hheeh. silakan. lol

bonneyaim,
ko blok A ka dulu?
aduh, sudahla nyaman kanan sinun Indera Jati. hoho. sungguh bertuah.

QuantumDecipher,
iboh kawu emo sia, bait gik ko gi saman KML nun. lol

bonneyaim said...

yup..blok a. neda nyaman..ada kes curi underwear blok ya dolok. time 1st day raya gik ya.kak ya kenak jumpa parit dataran..berikat-ikat gik ya.serammm!

ruffey said...

aih, seram na juak ya. ko batch bila tok? aku 04/05.
time aku dlu ada juak, sidak padah kat blok A ya ada org baling batu. ada juak bukan org kml curi nait blok A ya. untung sikda apa2 la.

apalah sidak polah ngan underware kawu orang ya? seram ku ehh.
kena ikat2 gik. psiko duhal. hahah

bonneyaim said...

lupak madah..underwear aku sik masuk la ;D
jangan kecewa..*apakah?* kmk 2 lela batch 06/07.ko tua duhal

oranglidi said...

ape lu berdua chatting kat sini ni?

wa xpaham laaaaa..

ruffey said...

ohh, tauk2. time ya batch adek aku sinun. aku jadi fasi time 05/06. hahaha. kak ya dah sik, cuti sik sama, mun sik, mesti kawu dah kenal aku dari dulu gik.
iboh kawu risau, mun aku jadi fasi, aku tok fasi yang penyayang. hahaha
eh, aku sik tua, aku tok matured jak. ;p;

oranglidi,
nak belajar takk? ajar aku cara org terengganu speaking dulu. hahaha