Wednesday, July 29, 2009

ada apa dengan cinta?

catatan: entri kali ini adalah BEBAS-LABCOAT. jadi tuan-tuan dan puan-puan yang sibuk baca blog ini hanya untuk memastikan kalau aku sudah tidak lagi menyentuh isu LABCOAT sampai sanggup buka blog ini berkali-kali dalam sehari, tak perlulah membuang waktu membaca sampai habis entri kali ini.
nanti kalau ada lagi entri berkaitan LABCOAT lagi, adalah. =p


entri ni aku pernah pos kat fb, kali ni aku pos kat blog plaakk.


i ran to the jungle, then i sing
i ran to the shore, then i shout
silent... silent and alone, i hate!
i want to be loud! i want to be at the market

boring and tired,
and go away, u thick!

like smoke if i were alone
break the glass, let happening
let "ouch", until fight

aah... there were stripes spider webs knitten by angels
on the wall of white palace
why not ring the bell?
let 'terderah' (aku tak tau apa maksud terderah)
or... should i ran to the jungle, corner to the shore?

p/s- for those who didn't watch AdaApaDenganCinta. ini merupakan terjemahan (sebahagian dibuat dengan indah, sebahagian lagi 'direct translation') salah satu puisi dalam filem itu.

sampai pagi tadi aku rasa puisi ni nonsense, tapi setelah terjemah, baru la aku paham. hehe

versi asal

Aku lari ke hutan, kemudian menyanyiku
Aku lari ke pantai, kemudian teriakku
Sepi... Sepi dan sendiri aku benci.
Aku ingin bingar. Aku mau di pasar.

Bosan aku dengan penat,
dan enyah saja kau, pekat!

Seperti berjelaga jika aku sendiri
Pecahkan saja gelasnya biar ramai
Biar mengaduh sampai gaduh

Ahh.. ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang
di tembok keraton putih
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya?
Biar terderah,
atau... aku harus lari ke hutan belok ke pantai?

5 comments:

oranglidi said...

ni kali pertama wa terkerut dahi membaca entri lu. haha! cis.. layan seni puisi jugak lu ni.

lari ke hutan atau belok ke pantai?
em.. apa kata melompat bintang?

NIVYANFAZZA said...

best translation..like it!haha

Anonymous said...

tasty-tasty heart u ja translate a hehe...shan, lm x tgk blog ko

NIVYANFAZZA said...

Hhehe...sorry kalau komen entry yang salah..

Indonesia negara demokrasi republik, manakala malaysia demokrasi berparlimen, so pemilihan presiden indonesia tidak sama dengan pemilihan perdana menteri malaysia.

kita ikut undang-undang british dan india. manakla indonesia ikut amerika...hehe....sekadar berkongsi idea

n u r i d r i n said...

aku masih suka puisi ni, dari kali pertama dengar beberapa tahun lepas.
dalam AADC.
;)