Saturday, May 9, 2009

ujian

Syukurlah otak aku dah tak berserabut seperti tahun-tahun sebelum ni.

mungkin aku dah tak fikir sangat tentang nilai ujian yang menjulang ke langit.

cukuplah asal tak jatuh ke dalam longkang, ataupun Sungai Kelang. (walaupun masih mengharap menjulang ke langit sebenarnya)

*susahnya nak menaip, jari telunjuk kanan aku sedang tidak dapat digunakan, terbakar sebab celup dalam gula hangus, konon-kononnya nak buat karamel. bodoh tak? hiks*


sistem ujian yang menyeksakan, tapi akan aku tempuhi dengan pasrah.

bayangkan, lebih 30 kes kena baca, untuk ujian lisan.

jangankan isi kes, tajuk kes pun aku tak ingat.


1. Otitis media & Upper respiratory tract infection
2. Croup
3. Pneumonia
4. Tuberculosis
5. Pneumothorax
6. Pleural effusion
7. Chronic obstructive pulmonary disease

8. Gastritis / peptic ulcer disease / peritonitis
9. diarrhea
10. hemorrhoid / colon cancer
11. hepatitis
12. cholelithiasis / cholecystitis / choledocholithiasis / cholangitis / pancreatitis
13. appendicitis
14. marasmus / kwashiorkor

15. renal failure
16. nephrotic syndrome
17. glomerulonephritis
18. urinary & bladder stone
19. benign prostate hyperplasia
20. hypertension

21. dengue
22. malaria
23. amoebiasis
24. enteric fever
25. bacterial meningtitis
26. leprosy
27. panau dan badas (lupa jargon dia)
28. scabies & bisul (lupa jargon gak)
29. herpes zoster / varicella


erk, ini je la kot yg aku igt, ada dlm 3-5 kes aku lupa tajuk diaa.
saja je letak tajuk2 kes ni kat sini, biar nampak gempak sikit kononnya aku tau, walaupun tak.

(tau gak la sikit2, nak jadi doktor kan, mana boleh tak tau. kalau tak tau, baek jadi artis)

heheh.

skrg tgh berusaha utk mencernakan semuanya, habis semua supplement aku telan,
dari omega 1 sampai omega 88 (omega 3 je),
vitamin a - z (ade ke sampai z? heheh. cuba kalau nama vitamin dalam huruf jawi. vitamin alif?? )
extra joss (ala2 livita, tp lagi murah)

dengan harapan semua yg tersenarai diatas dapat mempertingkat fungsi otak. cewah.

masih ada senjata rahsia aku dalam minggu2 tenat menghampiri ujian ni, cokelat.

untung cadbury 250g aku masih ada 3 blok. bukan saja cokelat mengandungi zat-zat kimia yang dapat merangsang fungsi otak dan menenangkan fikiran,
tapi cadbury milik aku ni turut mengandungi peppermint, praline hazelnut, dan kepingan2 wafer yang sangat enak, penting utk merangsang lidah aku. sgtlah sedap.

kenalah aku berusaha belajar bersungguh2 kan, sebab yg sponsor aku ni government, dan jugak duit parents aku.

government plak pakai duit rakyat.

so, aku harap, sekiranya aku berhasil dan berjaya, tak laa aku merasa aku dah sia-siakan duit parents aku, dan duit para pembayar cukai., tak kisah la yang bayar cukai tu melayu ke, dap ke,
kita semua tetap org malaysia kan, yang tetap mengharapkan yang terbaik untuk kita semua.


bila pikir balik, aku belajar skrg ni pun pikirkan org laen.
kalau aku nak ikut kata hati, dah lama aku masuk school of architecture, ataupun akademi fantasia (sayangnya takda bakat).

akhirnya rezeki aku kat bidang perubatan ni, nasib masih mampu untuk belajar physiology, pharmacology, pathology, dan sebagainya.,
tak la aku rasa susah cam Matematik Tambahan kat skolah dulu, yang mana aku pernah dapat angka tunggal per seratus, ataupun nilai sebenarnya 7%. heheh

tapi korang jgn risau, takda doktor pun yang menggunakan rumus algebra utk rawat pesakit dia.



kawan2, doakan lah untuk kejayaan aku ok?

Terima kasih =D

11 comments:

Kelapa...Pecah said...

ya ampunn.... ape ke jenis penyakit yang kau buat list tu....takut aku baca.. siap berbelit lidah lagi..... ni aku nk tanya sket pasal penyakit ni.. kalau dalam medic apa istilah untuk penyakit angau dan penyakit CInta..ahahahah
jawab jangan tak Jawab...

Kelapa...Pecah said...

aku doakan kau berjaya lah.. sebab kite sama-sama pakai duit rakyat ahahahaha... so tak leh sia2kan
cuma kau pakai duit rakyat lagi banyak dari aku pakai la kan..ahahahhaa

BoZaki said...

hahaha... funny... shan, selain menghafal kes bebenyak ni (baru half ni ko sebut aku rasa penyakit2 ni..haha), apa pandangan ko tentang kritikan orang terhadap doktor kat malaysia ni. ko ada baca news tak? semua orang blame doktor kat malaysia ni tak berkualiti sebab lambat. Kena tunggu bejam2 untuk jumpa.

BoZaki said...

anyway gudluck for u study

BoZaki said...

and kalu ko baca comment aku ni, aku nak ko jawab, apa 3 organ yang takkan kena infect oleh tuberculosis

BoZaki said...

Ko jawab mata, jantung dan entahla...

2 jawapan tu totally salah. jawapan ketiga tu bleh dipertikaikan sebab memang ramai researcher masih argue organ mana yang tak kena infect.

kat mata, Tb memang common. Ko baca Uveitis. Kat jantung lagila common, TB myocarditis dan macam2 lagi.

Ko baca shan. baca..hahhaha...

BoZaki said...

Ko jawab mata, jantung dan entahla...

2 jawapan tu totally salah. jawapan ketiga tu bleh dipertikaikan sebab memang ramai researcher masih argue organ mana yang tak kena infect.

kat mata, Tb memang common. Ko baca Uveitis. Kat jantung lagila common, TB myocarditis dan macam2 lagi.

Ko baca shan. baca..hahhaha...

ruffey said...

kelapa pecah,
terima kasihh =D
erk, penyakit angau dan cinta? heheh.
ko tgh alami skrg ke?

bozaki,
thanx gak utk wish tu =D
abes kantoi nampak sgt la aku ni bodo men mengarang je kan hahah.
sedey...
masuk silabus korang ke?
kitorang belajar TB paru dgn spine je.
dgn leprosy. kat indonesia ni masi ada leprosyy

A+z+i+E = AziE said...

Owh... Dr 2 be.... pndainye....

BoZaki said...

sabah ada leprosy gak. tapi satu dua ja yang di bawa pendatang asing. haha...

Aku berminat nak jadi pakar dalam TB ni..best ba. Dia infect semua benda kat dalam badan, you named it, testis, abdomen, muscle, bone, liver, larynx, heart, best gila. haha. Lagipun duduk jat U di sabah ni, wajib tau tentang TB sebab endemic kat sabah bah.

Specialty doktor dan student di sabah.... TB. Ko sana apa specialty kamu? apa disease yang banyak ar di sana?

ruffey said...

penyakit byk sini?

haha.

Tb jugak la kali.

ari tu waktu ikut kerja bakti, di desa tpt aku gi tu

ada isteri kena bunuh suami, sbb ada TBC.

org kg sini percya TBC tu penyakit sumpahan dan memalukan.

aduii.

apa aah specialtyy?
PUD mungkin. sbb org sini makan NSAIDS cam makan gula2. lol

blom tau la zaki, blom baca data epid lagi.