Thursday, May 21, 2009

Media kat Indo ni kadang keji jugak tau...

Media kat Indo ni kadang keji jugak tau...

provoke lebih

Mereka suka kutuk media negara kita tertutuplah, berat sebelah la, dan macam2 lagi tomahan negatif...

mereka bangga dgn media mereka yang "telus", "jujur", dan "ikhlas"? (penggunaan istilah disini tidak mematuhi piawai bahasa melayu yang baik)

tapi macam sial tau mereka ni.

beberapa minggu lepas, hampir setiap hari keluar cerita pasal Manohara yang kononnya hidup terseksa di istana kelantan.

lepas tu Indo asyik nak kecam kita, kata institusi ke-raja-an kita "jahat"

lepas tu aku yang tiada kaitan dgn peristiwa manohara tu pun seolah2 dipersalahkan.

padahal cerita manohara tu kan krisis rumah tangga, bukan krisis antara 2 negara, melampau kan Indo ni?

siap ada yg ajak perang lg. hishh


tapi kan, pasal 5 rakyat mereka Geng Bonding yang mati ditembak polis sebab sangatlah jahat di malaysia, aku tak terserempak lagi dgn berita tu di TV sini.
padahal aku rajin tgk berita sini, sbb extreme. macam tgk CSI tau!

sian tau rakyat mereka terus tenggelam dan hanyut dalam kenaifan dan kealpaan kalau tak tau banyak 'saudara-saudara' mereka kat negara kita tu, jahat2 belaka.

yang mereka tahu, badan Nirmala Bonat tu dah macam peta dunia, bermacam cap jenama seterika ada, lepas tu nak salahkan negara kita jahat.

alahai, nak banding dgn kejahatan Geng Bonding tu...

tapi mereka sampai demo tau pasal Nirmala tu dulu! kononnya dorang ni bersatulah, sepakat lah, pantang lah kalau ada rakyat mereka 'dijentik' di negara kita.

waah!

pernah tak kita demo pasal kejahatan rakyat negara mereka kat negara kita??

pernah takk?

kita tau memang byk penjahat dr negara mereka berjaya dieksport di negara kita, tapi kita tak la sampai nak demo segala kan?
takda lah nak ajak perang segala kan?

kita tetap maintain layan lagu2 Indo. (apa kaitan? heheh)


aku sbnarnya masih tak berapa paham kenapa Indo ni suka sgt carik gaduh dgn kita?

tapi setakat ni Alhamdulillah la, aku kulyah dikelilingi oleh org Indo yang bijaksana, mereka tak pula menyentuh pasal sentimen ni, kecuali ada la beberapa org. 2 org to be exact.

yg sorang tu berimpian nak jadi presiden Indonesia.
dia sgt pro-anwar ibrahim. dia cakap macam marah2 aku pasal anwar tu. bukan salah aku pun, aku takda kaitan pun dgn anwar tu. aku tak pernah pun jadi secretary dia.
kalaulah anwar tu hak milik aku, dah lama aku kasi kat dia dah, aku pun tak hingin dgn anwar tu.
lagipun, apa keuntungan dia dapat kalau dia pro anwar?
rubbish betul la.
pastu dia nak marah2 aku plak pasal batik la, wayang kulit la.
ya Ampun!!! kat Sabah takda wayang kulit tau. mana la aku tau cerita di sebalik wayang kulit tu
aku tau kat Sabah ada bobohizan je. dgn tuhau. oh ye, hinava ikan skali. dgn tarian sumazau.

yg sorang ni plak, ok la kot. dia tanya aku dgn cara baik, aku pun clarify la benda2 yg aku tau.


aku tak tau apa kah masalah sebenarnya indo dgn msia ni.

kalau nak trace pun, benda ni daahh terlalu panjang, aku rasa climax awal dari sentimen ni berpunca daripada deklarasi "ganyang malaysia" yang dilaungkan soekarno dulu

tu pasal la kawan2 aku org sarawak, parents dorang tak kasi dorang belajar kat indo ni, sbb masi trauma tau, walau dah lama berlalu.

dulu indo mendaratkan tentera mereka masuk wilayah Malaysia melalui Sarawak..

7 comments:

n u r i d r i n said...

nice one.
ringan je otak aku nak mengekstrak.

oranglidi said...

haish.. indonesia.. dari dulu suka provoke.. ganyang malaysia la.. macam2.. skang ade web/blog siap kutuk2 ngara msia.. cis.. tapi ade je yang baik.. PKS oke?

ruffey said...

hehe.

tu lah nuridrin, slalu aku tulis benda2 mengarut je kan, kali ni aku tulis ttg apa yg berlaku, ala2 realiti tv la, tapi ni lebih real lg. hiks

oranglidi,
pks oke kot. byk2 partai politik, pks la yg aku cam suka,
sbb byk2 kempen politik hari tu, PKS takda dangdut erotik waktu kempen,
kalau parti2 lain tu, tolonglaah.
kalau kat malaysia kempen sambil dangdut, mesti org2 kita kata "apa nak jadi dgn pemimpin kita?"
tp itulah indonesia, kalau takda
dangdut, org2 tak nak undi.
survey tak formal aku pun mendapati kebanyakan mahasiswa memilih PKS.

paling lawak, ada sorang perempuan bertudung ni, bertanding untuk parti kristian. lagi lah! alasan dia, dia mendukung aspirasi pluralism. jahanamm

tapi, masih aku plg suka dr indonesia ni, musik dorang la. heheh

BoZaki said...

Good point. Nice.

NIVYANFAZZA said...

salam
lama tak jenguk blog c tekidingbubus ni, maklum la cuti kan...haha

Best artikel and luahan perasaan...haha...

pasal manohara tu, mak bapak dia je lebih2....istana kelantan kasi semua apa yang mak dianak before kahwinkan anaknya...pas kahwin buat cerita pulak..kecohlah...\

kat kelanatan ok je c manohara tu, siap turun padang jumpa rakyat lagi..ok je...

sorry ek kalau terkasar bahasa....coz nivvy berdarah kacukan dengan kelantan!haha

SePuLaH said...

Sudahla bebau!!!Xmandi!!!

oranglidi said...

ahahaha.. bagus2.. wa tunggu lu balik malaysia.. kite wat parti ala2 pks.. amcam? hahah..