Saturday, March 21, 2009

rehat dulu...

sibukk T.T

stress T.T

penat T.T

Friday, March 20, 2009

ppsmi bahagian 2

PPSMI part 2

marilah merenungkan perkataan ini.




BODOH SOMBONG...





dah puas merenung?







ok. balik ke tujuan penulisan.

Amaran: kebanyakan isi penulisan aku disini adalah pemikiran aku. tiada kaji selidik terhadap sumber-sumber yang dipercayai dilakukan. mungkin apa yang aku tulis disini bercanggah dengan realiti, tapi, ada aku kesah? hikk


kali ni, aku akan kembangkan masalah-masalah yang menyulami PPSMI.
sebenarnya tak, aku bukan nak kembangkan. aku main belasah tulis je.

PENGERTIAN MASALAH
masalah tetap ada tau.
tapi kenalah jelaskan apakah pengertian "masalah".
menurut pensyarah aku / mentor aku, "masalah adalah apabila terdapat perbedaan realitas (realiti) dan teori."
untuk mengetahui apakah sesuatu perkara itu adalah masalah, konsep teori perlulah diketahui terlebih dahulu, kalau tak, macamana kita nak kata itu adalah masalah?
jadi, kembali kepada 2 permasalahan utama yang aku nyatakan dalam penulisan yang lepas,
1. orang melayu yang merasakan bahasa melayu semakin me-layu?
2. dakwaan bahawa murid2 susah utk menerima pengajaran ppsmi?
jadi, kalau betul 2 perkara diatas merupakan masalah dalam ppsmi, sila kembangkan dulu teori "keagungan bahasa melayu dan faktor-faktor yg boleh menjatuhkan martabat dan darjat bahasa", dan teori "proses mengajar dan belajar, kefahaman, dan lain2"
kalau dah tahu teori, jika seterusnya memang ppsmi merupakan realiti yang berbeza dengan teori, barulah kata itu masalah.


MASALAH PPSMI
skrg, aku nak cerita plak pasal pelaksanaan ppsmi.
untuk melihat situasi ini, kita abaikan dulu polemik politik, dan kita lihat saja proses ppsmi.
pertama, kena tahu siapakah / komponen yang terlibat dalam ppsmi.
1. peng-arah pelaksana ppsmi (yang mengarah pelaksanaan ppsmi -kementerian la kan?)
2. mereka yang melaksana ppsmi (para guru)
3. mereka yang menerima ppsmi (para pelajar)
untuk mengembangkan sesuatu proses yang berdasarkan teori ataupun realiti yang terdapat perbezaan dengan reali, aku lebih suka secara sistematik, menggunakan proses anggapan retrospektif (lihat waktu ke belakang).
target ppsmi ialah, berjayanya pelaksanaan ppsmi tadi. kriteria2 menganggap bahawa ppsmi berjaya (mungkin, spekulasi aku je) ialah
1. peningkatan penguasaan bahasa inggeris di kalangan pelajar
2. peningkatan prestasi mahasiswa di universiti kerana lebih mudah menerima ilmu yang kebanyakannya masih dalam bahasa inggeris (buku teks, jurnal, dan lain2 karya ilimiah) kerana telah terbiasa ppsmi
3. semakin banyak orang melayu yang feeling2 omputeh berhijrah ke negara2 bersalji sebab semakin banyak orang melayu yang lupa daratan sebab budget sukses dan dah tak reti berbahasa melayu, jadi mereka mengambil keputusan untuk tinggal diluar negara yang berbahasa inggeris sama seperti mereka sahaja.. hehehehh. ini adalah gurauan semata.

jadi, kelompok target ialah para pelajar. piawai berjaya atau tidak ppsmi ditentukan oleh mereka.
jadi, masalah mungkin berlaku dalam ppsmi, situasi mereka para pelajar perlulah diutamakan terlebih dahulu, barulah nanti dikembangkan ke belakang, dengan melihat pula situasi-situasi pada pihak pelaksana, dan seterusnya, pihak peng-arah.
dengan cara itu, korang boleh kembangkan sendiri masalah2 yang terjadi, atau pun mungkin terjadi, dan apakah cara yang boleh dilakukan utk meminimumkan terjadinya masalah.


BAHASA MELAYU
sekarang, aku nak cerita pasal bahasa melayu.
aku tak tahu kenapa kemarahan orang2 terhadap ppsmi ni kadangkala menurut aku berlebihan.
kenapa lah masalah yang lebih sering menarik perhatian orang?
tidakkah orang2 tahu kalau usaha untuk memartabatkan dan melestarikan bahasa melayu pun tak kurang hebatnya dibanding ppsmi?
tahukah, pelajaran sastera suatu waktu dahulu hanya diajar kepada mereka yang mengambil subjek sastera di sekolah?
tahukah, beberapa tahun yang lepas, komponen sastera mula diajar kepada mereka yang mengambil jurusan selain sastera?
tahukah, setelah itu, komponen sastera diperkenalkan pula kepada pelajar sekolah menengah rendah?
apakah tujuan dari ini semua? memartabatkan bahasa melayu lah kan...
tapi kenapa tidak pula sasterawan-sasterawan, pencinta bahasa, dan lain2 pihak yang merasa terjentik dengan ppsmi, pernah menyuarakan dukungan dan sokongan terhadap pengajaran komponen sastera tadi sebelum ini?
sebagai contoh sahaja.

p/s- waa, serius plak kan penulisan aku tiga entri terakhir nii T.T huhu

Tuesday, March 17, 2009

ppsmi

PPSMI

apakah masalah ini sebenarnya?

bagi aku, kalau terlaksana dengan teratur, tiada masalah.

masalah-masalah yang disuarakan oleh manusia-manusia yang menentang ppsmi.

1. orang melayu yang merasakan bahasa melayu semakin me-layu (contoh bahasa melayu yang me-layu boleh dibaca dalam tulisan2 di blog ini. hik). tindakan ppsmi menjatuhkan martabat orang melayu?
2. dakwaan bahawa murid2 susah utk menerima pengajaran ppsmi.
3. ada lagii? aku tak tau sgt soal ppsmi ni, sebab aku tak berminat sangat. tapi sebab ada request, aku cuba tulis.

jadi, itu adalah persoalan2 yang timbul.

sedahsyat apakah kesannya kepada bahasa melayu sebenarnya?
adakah murid2 yang ppsmi ini suatu hari nanti akan berkata di pentas dunia "i'll look stupid if i speak in malay"
sampai macam tu sekali ke? tak la kann. orang Cambodia pun boleh berpidato dalam bahasa Melayu. heheh

tentang murid2 susah utk menerima proses ppsmi, tu sebab murid tu mmg memiliki IQ yang rendah kot (mungkin aku jugak. hoho). sbbnya apa? sbbnya, belajar sains dan matematik dalam bahasa melayu pun, banyak yang tak masuk ke otak, ye tak? sbnarnya masalah bahasa, atau masalah laen?

jawapan aku (pandangan peribadi, tanpa pengaruh politik).

1. org melayu takkan jadi bodoh bahasa melayu kalau ppsmi. sebabbnya, bahasa melayu masih diajar dalam bahasa melayu!!! pertandingan pidato, syarahan, debat, pantun pun masih dalam bahasa melayu, bukan bahasa inggeris! (sebagai contoh) sepatutnya bahasa yang harus dirisaukan tu macam bahasa dusun, bahasa kadazan, bahasa melanau, dan laen2 bahasa daerah yang semakin kurang mereka yang mampu untuk menuturkannya...

2. susah sebab ppsmi? korang jamin ke anak korang boleh dapat A1 kalau diubah balek kepada bahasa melayu? apa yang sulitnya belajar sains dalam inggeris, sebab banyak istilah2 seperti inertia, osmosis, redox, dan lain2 istilah, kalau diterjemah ke bahasa melayu pun akan jadi intersia, osmosis, redoks. ada beza ke? aku bersyukur sempat belajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris di matrikulasi, sebab setelah masuk uni., semua buku teks aku dalam bahasa inggeris. paling tidak, aku tak lah rasa terkejut mendadak baca buku teks ber.b.i.

bukannya bahasa melayu ni jelek noks, bukan, tapi memang hakikatnya bangsa Malaysia ni bukanlah se-gah bangsa Jepun yang boleh berbangga dengan kemakmuran mereka walaupun bahasa inggeris mereka macam haram. jadi salah satu cara utk terus meningkatkan kemakmuran rakyat kita sendiri adalah dgn memperkasakan penggunaan bahasa inggeris, terutama dalam s&m. kerajaan kita tak untung apa-apapun dari korang kalau korang dah berjaya nanti, lepas tu feeling2 cinderella, nak tinggal kat inggeris.  
korang tau tak, orang jepun tak angkuh dengan bahasa dorang pun. macam kawan aku yang belajar kat jepun ni cerita, orang jepun malah segan dengan org yg bertutur dalam bahasa inggeris, sebab mereka sedar mereka kurang mampu dalam bertutur bahasa inggeris. macam tu, merendah diri. bukan cam orang melayu ni, aduuh.
bila ada usaha utk memajukan bangsa kita, macam2 yang dikeluhkan...


walaupun macam tu, sebenarnya masalah tetap timbul tau.
spekulasi aku, gov. terlalu terburu dalam melaksanakan ppsmi.
tapi ye lah, kita takdalah mulakan sesuatu yang besar macam ppsmi tu, baru setahun dah nak lihat hasil, dah nak harap anak-anak korang dah speaking omputeh memanjang, sampai rasa malu dan hina sekali nak berbahasa melayu.


untuk melihat situasi ini, kita abaikan dulu polemik politik, dan kita lihat saja proses ppsmi.

pertama, kena tahu siapakah / komponen yang terlibat dalam ppsmi.

1. peng-arah pelaksana ppsmi (yang mengarah pelaksanaan ppsmi -kementerian la kan?)
2. mereka yang melaksana ppsmi (para guru)
3. mereka yang menerima ppsmi (para pelajar)

kalau ketiga-tiga pihak ini cukup bersedia, masalah yang terjadi akan sangat minimal...

akan bersambung bahagian 2. sekarang sangat lah sibuk membuat minor thesis. hoho

Saturday, March 14, 2009

situasi politik di 2 negara yang berbeza

Situasi Politik di Indonesia dan Malaysia

bosan sebenarnya cerita pasal politik ni. sebabnya, setelah habis perbincangan macam mana pun, bila kita dah rasakan yang kita punya solusi atau kita rasa diri kita terlebih pandai tentang isu-isu politik (perbincangan pakcik-pakcik di kedai kopi sebgai contoh), tetap tidak ada 'pohon yang bergoyang'. tetap tiada apa perubahan drastik (atau perubahan kecil sekalipun) yang mampu kita lakukan.

lain ceritalah kalau tiba-tiba pilihan raya kita calonkan diri kita jadi MP ke WR ke, lepastu kita laksanakanlah apa-apa solusi ataupun idea yang tercetus di kedai kopi tadi. hehehhh

kiranya ibarat anjing (ada manusia yang nak diumpakan sebagai anjing? hahhahh) menyalak bukit lah. lantang, tapi takda kesan langsung (lama-lama adalah kot?)

jadi, tu lah pasal bosan cerita politik ni.

baik cerita pasal AF kan, kalau suka, boleh AFundi. AFundi sepanjang masa, selagi musim AF tu ditayangkanlah..
Kalau politik, kena tunggu 4 tahun sekali (4 ke? aku tak pasti) baru boleh mengundi, dan barulah dengan harapan undi yang kita beri mampu memilih pemimpin yang Amanah Fatanah Tabligh Sidiq, Amal Maaruf Nahi Munkar kan?
takda lah kess gambar bogel tersebar ke internet ke, ada dakwaan diliwat / meliwat ke, kan?

tapi ada pulak pihak yang kata, itu urusan peribadi mereka, mereka manusia biasa, ada nafsu berahi mereka (binatang pun ada nafsu kan?), tak perlu lah sibuk urusan peribadi mereka. bukan mereka kacau kita pun.

Terus aku pun terbayang kalau Paris Hilton yang terpilih jadi presiden Amerika, bukan Obama. hakk hakk.


oops, intro bukan main panjang, tapi topik tak sentuh lagi. hehehh


takpa. aku ringkaskan.

1. indonesia ada lebih 30 (42? aku tak ingat) parti yang bertanding dalam pilihan raya, dan mereka tiada koalisi seperti di Malaysia yang terbagi kepada BN dan BA. Masing2 parti bebas dengan dasar parti masing2.
Kalau sekarang, pakatan Presiden dan Wakil Presiden adalah dari Parti Demokrat dan Parti Golkar, tapi utk sesi akan datang, Golkar akan bergabung / semacam koalisi dengan Parti PDI Perjuangan. pelik tak?

2. Hebatnya, mereka berkempen, langsung tiada serangan negatif peribadi lawan!
(ya lah kot, kalau satu kawasan yang bertanding sampai 10 calon, tak larat lah kan kalau nak framed 10-10 calon dalam skandal seks / rasuah. hahahh. oops, ini spekulasi bodoh aku, jangan peduli).
Tak da lah cam kat Malaysia, macam2 serangan negatif terhadap pihak lawan timbul kan.? (nak buat camna, dah memang calon-calon yang bertanding penuh dgn kontroversi isu negatif, takkan nak biarkan. heheh)

3. Mereka mengiklankan parti mereka di TV!!!
waahh. terbayang tak di Malaysia macam tu?
ada satu parti politik ni, dia punya iklan sgt byk di TV. sebulan habis dalam RM6juta / Rp16milyar. dah dekat 3 bulan kot dia pasang iklan.
katalah kalau parti dia majoriti, pastu dia jadi presiden, ingat gaji presiden sampai RM1juta ke sebulan?! mana dia nak balik modal pasang iklann mahal2 tu? korang pintar, fikir sendiri apa keuntungan untuk dia kalau dia menang...
ada gak parti-parti yang miskin pasang iklan, tapi pasang jam 2 - 3 pagi hahaha. happy hour tu. harga lagi murah kot.

4. Korang terbayang tak kalau lambang parti, gambar Kaabah? atau gambar salib?
kat sini ada wooo... yang belum ada, gambar Ganesha, gambar Buddha, dengan gambar Ayah Pin je. hikkss

5. aku suka tau ada ISA tuh. tau sebab apa? sebab aku tak perlu takut nak kemana2.
kalau kat Indonesia ni, dah brp byk kali dah warning aku dapat jangan ke tempat itu atau tempat ini, sebab nanti ada demo pada waktu tertentu. memanglah demo dorang berlesen, berizin, tapi seringkali berakhir dengan rusuhan penuh emosi...

6. Kalau demo kat Indonesia ni pun, mereka lebih sering menuntut pemerintah melindungi hak-hak orang miskin, ataupun harga minyak naik ke. entahlah. tapi lebih kepada soal ekonomi dan kesejahteraan rakyat.. oh ya, dengan Demo anti Malaysia sekali, tapi itu dulu lah. bayangkan, demo isu teluk Ambalat dengan Malaysia, sampai kumpul petisyen dengan darah jari yang dihiris! (oops, ada unsur provoke)
ok, balik cerita sekarang.
itu lah, mereka demo pun, aku rasa memang wajar lah. sebab rakyat mereka memang miskin gila noks! (oops, salahh gaya bahasa. hahah) hidup mereka memang terpuruk.

tapi kalau kat malaysia, apa yang nak didemokan? cuba cakap kat aku, apa???
pernah ke idup korang orang Melayu dirugikan dan terabai oleh pemerintahan Malaysia?
nak tuntut kebebasan bersuara? kedai kopi tak cukup ke? apa lagi sekarang, dah ada blog, ada Facebook. hohoo

tapi lain cerita lah kan kalau Cina atau India yang nak demo.

tapi Cina nak demo apa plak, idup dorang dah cukup kaya raya dah. sebab dorang rajin berusaha, walaupun kiasu, tapi mereka ada azam dan ada usaha (any Chinese reader? jangan marah. hoho)

kalau India plak nak demo, aku tak boleh komen apa2 lah. tapi aku rasa Sammy Velu tu dah cuba sedaya upaya dia majukan org India dah... brp ramai dah yg belajar medic oversea atas bantuan diaa tuh?
kalau yg tinggal kat ceruk utan, IQ pun rendah sungguh mengasihankan, mmg dia tak boleh tolong apa lah kan? tapi kalau yang ada potensi, dia tolong apa.
cuba korang cakap, napa korang tak ska sammy velu?
Tiba2 Hindraf demo, mintak tuntutan berjuta dari British. ko tak pengsan?

alamak, dah lari topik. hiks

7. baru-baru ni Majelis Ulama Indonesia bukan sahaja menfatwakan rokok haram bersyarat [ibu hamil, di tempat terbuka berhampiran orang yang tidak merokok, menjejaskan kesehatan org lain, etc, aku lupa] (tapi masi ada org2 sengap merokok dalam bas yang tertutup rapat, walaupun sebesar alam warning dilarang merokok terpasang, aku pun memberanikan diri, "pak, bisa gak rokokknya dipadam dulu pakk. saya asma" walaupun aku tak asma sebenarnya. hehe, ataupun aku ambil tisu, tutup mulut aku, pastu buat2 batuk2, seolah2 batuk sebab asap rokok orang terkutuk yang merokok tadi tu, kalau dia masih manusia punya akal sihat, dia berentilah, kalau dia memang bodoh tiada siapa yang dapat membantu kebodohan dia tadi, dia akan terus merokok, sambil mulut aku terkumat kamit memaki hamun. wahai perokok, hormatilah orang yang tak merokok yang berada sekitar kamu. aku bukan anti perokok, aku cuma tak suka asap rokok yg busuk tu jak, abesla bau perfume aku mahal2 wangi, tercemar dek asap rokok yg busuk durjana itu. hehehh).
tapi MUI turut menfatwakan Golongan Putih alias orang yang tidak berpihak / mengundi mana2 calon yg bertanding, hukumnya adalah haram... wahh, dahsyat kan?

8. Trend terbaru, banyak artis memeriahkan acara pilihan raya, bukan dengan menyanyi atau berlakon iklan pilihan raya, tapi menjadi calon yang bertanding!!!
waaaaa~~ terbayang tak, err, Mawi jadi wakil rakyatt? hahahahahahhhhahahaa.



diatas cumalah beberapa perkara yang dapat aku tulis di sini dari sekian banyak perkara yang pelik2 pada anggapan aku.
penat la. aku nak sambung tulis Minor Thesis dulu.

daaa~

Wednesday, March 11, 2009

terang bulan

aku lihat bulan, aku butuh teman...

tiada apa yang negatif tajuk kali ni. terjemahan bahasa Melayu
"aku perlu kawan"

kapankah bulan terlihat indah?
ketika kau berada di samping ku
menemani malamku
berbagi cerita
menikmati nikmat angin dingin larut malam
citra bayangan bulan tenggelam di dasar lautan
memukau jiwa suara ombak laut
tenang...


simple je bait-bait di atas tu. tak terlalu puitis.
cukuplah menggambarkan suasana di jiwa aku sekarang
sunyi...
tadi keluar rumah jap, buang sampah,
ku lihat langit kelam latar indah bulan di langit...
tapi seperti ada yang kurang...
keindahan bulan yang tak dapat aku nikmati bersama
orang-orang yang aku sayang
yang berada jauh dari aku sekarang...


p/s- kalau aku pulang ke Labuan, ada tak yang sudi temani aku
nikmati indah bulan di tepian pantai?

hiks. mode jiwang on lah plakk

10/3/09 7.36 pm Waktu Indonesia Barat

Friday, March 6, 2009

apakah kau pernah "melihat"?

enough with the jerawat, it'd subsides already and leaving some ugly scars, which i can live with, yet still hoping and trying any suggested methods to remove it totally.

life's like that..

currently, i have this thingy called minor thesis going on.
it's damn tiring, and cost me more than rm500.00!! (about Rp1.5juta)
the good news is, people are admiring my project, the sole reason i kept motivated. hehehhh

friends, pray for my success will you?
thank you very much!


Oh ya, sebelum terlupa, izinkanlah hamba mengucapkan terima kasih kepada tuan hamba semua yang telah sudi menjadi follower of my blog!!!
Terima kasihh!!!
Selamat berkenalan! =D



i try to think things that might be interesting for me to write and for you to read (no, not porn),
yet i only able to come out with a ghost story, which i myself still scared to write about it.

i saw "things"...
"things" that are not pleasant for anybody to see...

when me and few friends walk in a jungle, then a friend suddenly told me not to look up at a tree he pointed to, said that there is "something" there...
as normal as a human full of curiosity,
i turn my head to the tree he pointed,
and there was it...
the "something"...

Ya Tuhan!

my friends noticed that i had turned all white, and asking me what happened, what had i saw...
i couldn't speak.
i still try to make up my mind that it was just hallucination.. it couldn't be...
the image i always imagined about that "something" wasn't like the one i see...

in the car, i told my friends what i see...
the one who had warning me earlier about that "something" couldn't believed what i'd told them, saying that he was just joking!!!

i tried to let the memory passed..

months later, i watch a movie about this "something" with a friend... i was shocked, to find out the image about the "something" in the movie is similar with the one i saw at the jungle...
directly i called a friend-cum-psychic, and he told me what i saw at the jungle wasn't my imagination...

apakah something itu??!

pocong...


p/s- aku pernah tulis pasal ni ke? macam pernah kan... takpela, baca je

Sunday, March 1, 2009