Saturday, May 31, 2008

hati bersaksi...
akan diri terpasung kejahilan
meronta derita insan hina
melaung syair tak bernada

bangkitlah wahai jiwa keliru
sedarlah wahai akal buntu
ku seru semangat menyatu
menguak belenggu bebaskan jiwa
cekal hati menjejak ilmu

alam bersaksi...
dengan penuh kesedaran hati
kerana ilmu aku merendah diri
dengan ilmu akan aku berbakti

amin

Tuesday, May 27, 2008

kisah seekor babi

-Part 1-

Babi Yang Cumel

Rafi: uina, sebut babi pun salah ka? bukan makan pun...

Ifar: kotor ba tu binatang, haram

Rafi: udui, biarla tu binatang yg kutur, bukan sa

Ifar: yalah, yg ko sebut-sebut tuh?

Rafi: abes tu gambar babi cumel bha. jgn la ba mara. bukan sa blg ko yg babi pun.


-part 2-

karangan autobiografi

Saya Seekor Babi...



Aku dilahirkan di sebuah kandang babi yang bau gila, di sebuah daerah di Selangor. hidup aku cukup mudah. aku dilahirkan, diberi makan sampah, dan bila sudah cukup besar, aku akan dipotong utk dijadikan bah-kut-teh, atau casau, atau dieksport ke China.

sungguhpun begitu, aku tetap dibesarkan dgn penuh kasih sayang oleh ibuku, krn bapakku telah dipotong terlebih dahulu sblm aku dilahirkan. dengan dididikkan ibuku, aku tidak menjadi pelacur, tidak pula mencuri, tidak pula rasuah, tidak pula aku dibuang oleh ibuku. adakah ini bermaksud aku lebih baik dari sesetengah manusia? aku tak tahu.

tapi manusia seringkali mengejek atau menghina manusia lain dgn perkataan "babi". adakah aku begitu hina sekali sehingga disamakan dgn manusia yg mereka anggap keji? aku merasa begitu marah kerana manusia yg keji dianggap seperti aku, sedangkan aku tidak seperti mereka. kami tak pernah melacur, mencuri, mahupun rasuah, atau berpolitik kotor. ya, kami tidak sama dgn manusia.
tapi, kami tidak pula menggelar babi lain sbg "macam manusia" kalau babi tersebut berkelakuan keji.

aku sedar dan aku tau aku kotor, dan bagi sesetengah org, kami dianggap sbg menjijikkan. suka hati merekalah nak kata apa, kan sekarang kononnya Malaysia adalah negara demokrasi, ditambah pula dengan hak asasi manusia, tapi ada ISA katanya, macam mana tuh? tapi dah manusia yg memerintah, jadi takdalah pulak hak asasi babi diwujudkan. tp aku masih tak puas hati manusia disamakan dgn kami babi. kami rasa ada manusia yg lebih hina dan menjijikkan dari kami. manusia pelacur, manusia rasuah, manusia politik kotor, manusia pencuri. kenapa tak gelar manusia jahat seperti manusia sahaja? tiada makhluk lain di bumi ini yg lebih jahat dibanding manusia.

tapi kerana hayat dan kaki aku yg pendek, aku tak pula terlalu mempedulikan kebodohan manusia, sampailah kandang @ kampung halaman aku ini menjadi polemik antara para politikus yg bodoh. apa lagi si KJ yg tak belajar ekonomi tapi buat statement harga daging babi naik sebab projek kandang babi ini. mana boleh harga naik kalau pengeluaran bertambah? pastu sibuk pula para umno yg bodoh itu samakan pulak parti pembangkang dgn kami? siap buat banner parti pembangkang tunggang kami?! ini suda lebeh owwh UMNO!!! carik gaduh ngan aku nampak?

tapi macam tu lah, kalau dah bodoh tu bodoh la jugak, tak dapat dek nak nolong. lagipun hayat aku dah tak lama dah, cukup gemuk, aku pun dipotong lah. so tak la aku merasa hidup merana & terseksa di Malaysia ni kerana kebodohan para pemimpin yg korup.

akhir kata dari aku, kepada org Islam, jgn lah sesekali makan daging aku, krn haram.
kepada org bukan Islam, jgn lah makan daging aku sungguhpun agama kamu tidak melarang, kerana dalam daging aku terkandung telur & larva cacing pita, yg boleh menyebabkan penyakit, dan bertumbuh panjang sehingga 7 meter didalam usus kamu.
kepada para politikus yg bodoh, contohilah kehidupan kami para babi yg senantiasa rukun sahaja hendaknya, tak seperti korang yg asyik nak gaduh lebih2.

kepada semua manusia, hormatlah sesama manusia, tak perlu lah kamu menyamakan musuh kamu seperti aku, krn aku merasa terhina disamakan dgn manusia.

sekian,
aku yang bakal dimasak bah-kut-teh

p/s- aku tau aku kotor, tapi kenapa manusia masih mahu makan aku?

Friday, May 23, 2008

bodoh eh...

Disclaimer: this conversation has occured between two unprofessional-hedonistic-reckless Malaysian, who only want peace and no stupid acts from the national leaders, nor ex-leaders.
do not judges us okay.


E: ko tau? Mahathir dah kuar UMNO woo!!!

Ruffey: ow, ye ke? tak heran pun. tapi kenapa?

E: dia masuk balik kalau si Lah turun.

Ruffey: oh. but it scared me lah nowadays. apa nak jadi dgn Malaysia...
ko tau la kalau Mahathir marah2 si Lah tu pun bersebab lah. ko tengok lah si Lah tu, ishh. apa lagi si KJ yg bodo tuh. haiyooo.
lama2 hancur Malaysia wei. pindah jom?

E: nak gi mana?

Ruffey: Brunei kot. sbb Brunei masih dekat dgn Labuan.

E: Brunei? org kata susah nak mohon warganegara sana. pindah gi negara salji lah?

Ruffey: Vancouver, Canada! aku dgr sana senang nak mohon kerakyatan, sbb penduduk masih sikit.

E: oh ye, esok si N nak gi Kedutaan China kat Jakarta, nak mohon visa nanti dia nak jalan2 ke China, kita ikut la dia, kan kawasan kedutaan dekat jakarta tuh dekat2 je? kita gi la kedutaan kanada, tanya prosedur camna.

Ruffey: orait. nanti aku google lirik lagu kebangsaan Kanada, mesti lah kena tunjuk kita series kat mereka kalau kita nak tukar warganegara kan?

E: yess!! bye2 Malaysia.

Ruffey: yeaahh!!! bye2 Malaysia! ur politic issues & polemics sucks bebeh. suckers as MP, sucker as PM.


shit.

this is just a stupid joke that was not so funny between me and my friend.
we was not serious
we just dissapointed we our leaders
we love Malaysia
we hate stupid people in UMNO nowadays
we hate KJ.

if i say "i Hate Lah", akankah aku dimasukkan ke ISA? if that so, i am not hating him. :P

if i get to vote next time, i rather choose Karpal Singh, than those UMNO loosers.

marilah berdoa, semoga mereka yg bodoh2 itu dicerahkan hati mereka utk menerima hidayah dan petunjuk agar tidaklah kekal dalam kebodohan selamanya...
Amin

Wednesday, May 21, 2008

my 1st tag

seriesli, aku rasa yg baca blog aku ni sorang jak, itupun kau zeq. aiyoo. mana la aku mau member community blog neh.. tp skrg aku isi dulu tag ko ni Zeq - http://www.sampunak.blogspot.com/

Senaraikan 5 hadiah yang anda impikan :


PS2
iPod
jCo donut yg banyak + cokelat2 yg sedap yg banyaakkk!!!
pembaca blog yg byk
novel2 english yg best

Senaraikan alasan atas pilihan anda itu :


aku rindu mau main Final Fantasy VIII & FF IX dan mengisi 2 minggu cuti cam buduh aku nanti disini
supaya laptop aku nda perlu on spjg waktu hanya semata2 mau dgr musik, apalagi kalau sampai aku tidur mesti sampai esok tu laptop on
aku addicted kpd benda2 manis cam jCO dan cokelatt
english aku is deteriorating. aku mau bljr bahasa, tp bukan secar formal.

5 impresi terhadap orang yang diminati :

haiyoo soalan nihh...

Perkara yang paling hebat pernah dilakukannya untuk anda :


Tidak ada sebab dia tidak tahu aku meminati dia.

5 ciptaan yang paling disukai (tidak semestinya melibatkan teknologi yang maju) :

jam
kom & internet
refrigerator
kipas/aircond
buku & percetakan


5 perkara tidak disukai

entahla.. ngantuk aku skrg ni. malas mau pikir benda kasi sesak pikiran. huhu


5 orang yang anda mahu tag

tiada siapa. sbb tiada org yg baca pun. hahhahahh. aduh gelak sendiri2, psiko kali.

Tuesday, May 13, 2008

Wasted...

Sometimes feel like I am wasted
Sometimes feel like my life is jaded
'cause the only few that i care, far away from me
They are the only few that really care for me

somewhere in the middle of nowhere
stand alone and nobody really I could trust
Wishing somebody is here for me,
Though now I feel among the diamonds, I am the dust

And then there were none,
until when this emptiness will last?
This just remind me,
To cherish moments of times long past



aku menulis puisi ini suatu waktu dahulu tidak terlalu jauh dari sekarang.
bila aku baca berulang kali, tetiba rasa pelik.
tak sangka aku berbakat plak dlm tulis menulis puisi, dlm bahasa penjajah plak tuh, kau ado?
hik.
aku bahasa penjajah ni, tak la ebat pun. nak cakap pon sangkut2. tapi okay gak la. MUET band 5 tau! hikk bangga diri plak daah.
org band 6 pun tak riak cam aku kan? heheh

tp nak tulis pun kena tgu ilham, time aku tulis tu, aku rasa sunyi sgt.
teringat2 pulak betapa bestnya kumpul dgn kawan2 kat skolah dan matric dulu.
dah masuk U nih, entah la...

aku pernah post puisi ni dulu, tp saja nak post balekk..
manatau cukup publisiti, bley masuk text book literature skolah. heheh

Wednesday, May 7, 2008

because of words...

some of my friends did told me that i will make a good politician

i assume that they were serious.

it is not uncommon for people to give me comments
"ur opinion, it is so true"
"u speak like that, are u a debater or something like that?"
"ex-prefect, or head student perhaps?"

i have no intention to take credits for all those comments. not at all.

and i realized i really know how to
talk nicely, talk diplomatically, manipulating words, and bodek2 also.

but i know that i will not make a good leader.

i cheated during exam (not anymore, after kantoi :P)
i corrupted the balance when my parents asked me to buy something
i slept during lectures
i prioritized myself first over all the things in the world
i having problems managing myself, let alone others

see? i am no better than anybody.
a good leader should become an example to people who he leads.


but err, i guess politician and leader is 2 different things? hoho :P

if all it takes to become a politicians are:
talk nicely, talk diplomatically, manipulating words, and bodek2 also.

then im in :P